Tuesday, March 16, 2010

Aku.Mak.Hospital

Jam telah menunjukkan hampir 1 pagi,
aku masih merenung keadaan ibu di hadapan,
keadaan nye telah menghalang untuk aku berkomunikasi dgn nye,
tiba2 aku tersedar,
mak berkeadaan resah,
sambil memegang2 bhgian punggung,
aku termangu,
apa yg mak perlukan??
aku sedaya upaya memahami ape yg mak inginkan,
mujur,
pesakit di sebelah ramah orgnye..
mengarah aku melihat lampin pkai buang yg dipakai oleh mak,
YA ALLAH.
mak pakai lampin pakai buang??
aku secara perlahan menyelak kain yg dipakai mak,
pengalaman aku menjaga adik dahulu terimbas kembali,
ternyata mak meminta lampinnye di tukar segera,
pada ketika itu aku bagai kebuntuan,
tidak tahu bagaimana perlu aku lakukan,
aku cuba memanggil nurse yg ada,
harap maklum jelah.
hospital kerajaan,
layanan pon hanya remeh temeh je,
nurse sekadar menghulurkan lampin dan menyuruh aku tukar,
huh???
aku pon dgn sedaya upaya cuba membantu mak,
YA ALLAH,
ketika itu aku hampir putus asa,
terduduk aku,
berjurai air mata,
aku x larat melakukannye seorang diri,
tambahan pula keadaan badan mak yg tak dpt bergerak,
pesakit di sebelah turut menghidap penyakit spt mak,
aku x dpt meminta pertolongan darinya,
die hanya melihat dan sambil berkata,
"sabar ye dik,,perlahan2,,
setelah aku berjaya membuka lampin mak yg lama,
baunye begitu menusuk hidung,
rupanya,
dpd mak di MEKAH hngga ke sekarang lampinnye masih tak ditukar2,
bygkan 1 hari lebih ibu berkeadaan begitu,
kasihannya,,,,,,,,,
tiba plak masa untuk aku menukar ke lampin yg baru,
aku tidak tahu bgaimana cara yg betul untuk memakai kpd org dewasa,
aku perlakukan mak bagai bayi,
sgt2 seksa,,
peluh mula jatuh di dahi,
penat,dan akhirnya aku bejaya,
rasa puas mula menyelinap di dada ku,
selepas itu,mak cuba berkata sesuatu,
aku x dpt memahaminya,
aku mendekat kan telinga ke bibirnya,
pelahan mulut mak terbuka,
"mak lapar....
aku meminta jururawat membantu,
mujur.nurse dpt menolong,
mak hanya dibenarkan meminum susu melalui tube yg disumbat di hidung,
kasihannya........
tersedak2 mak bila nurse menuang susu ke dlm tube tersebut,
setelah mak diberi minum,
mata mak mula terlelap,
kasihannye mak,,,,,,,,
mungkin mak kepenatan seharian perjalanan,
tp yg pasti aku tak dpt melelapkan mata,
hingga laa subuh menjelma,
penat teramat sgt,
namun aku terpikir,
beginilaa juga penatnya wanita yg bergelar ibu tabah dalam menjaga anaknya ketika kecil,
terima kasih mak...
pengalaman ini tidak akan pernah luput dari ingatan..




my SUPERDUPER mom

SHARIFAH SALAMAH BINTI SYED SULONG

No comments:

Post a Comment